Incalzirea – stim sa o facem corect?

0
4476

Intrebarea de baza este: Static sau Dinamic?  Evident ca raspunsul la intrebarea din titlul articolului este ca incalzirea este foarte importanta.

Cu toate astea nu i se acorda atentia meritata. Antrenorii vor dori sa treaca mai repede la partea fundamentala a antrenamentului, in timp ce sportivii, fie ca au impresia ca nu e importanta, fie pur si simplu “nu au chef”. In ambele cazuri nu se constientizeaza importanta incalzirii.

Ce intelegem prin incalzire?

Principalul scop al incalzirii este de a pregati corpul pentru efort prin cresterea fluxului sangvin in grupele musculare ce urmeaza a intra in efort. O incalzire buna va creste temperatura corpului, va imbunatati mobilitatea si va preveni accidentarile.
O metoda foarte buna de incalzire este de a repeta miscarile pe care urmeaza sa le facem in antrenament, fie ca vorbim de antrenamentul din sala de forta, fie de cel specific.

Streching Static vs. Streching Dinamic

De cele mai multe ori primele exercitii care ne vin in minte, atunci cand vrem sa ne incalzim, sunt cele legate de pozitiile de streching statice.

Jamaican Olympic gold medalist Usain Bolt lies on his stomach while an athletic trainer stretches his leg muscles during a training session for the "Mano a Mano" challenge, at Copacabana beach in Rio de Janeiro, Brazil, Friday, March 29, 2013. Bolt will compete Sounday on a track specially built at the famous beach, challenging Antigua and Barbudaís Daniel Bailey, Ecuadorís Alex Quinones, and a Brazilian athlete from a local qualifier. (AP Photo/Felipe Dana)
Jamaican Olympic gold medalist Usain Bolt lies on his stomach while an athletic trainer stretches his leg muscles during a training session for the “Mano a Mano” challenge, at Copacabana beach in Rio de Janeiro, Brazil, Friday, March 29, 2013. Bolt will compete Sounday on a track specially built at the famous beach, challenging Antigua and Barbudaís Daniel Bailey, Ecuadorís Alex Quinones, and a Brazilian athlete from a local qualifier. (AP Photo/Felipe Dana)

Ce se intampla in timpul acestei miscari statice ?
Musculatura este intinsa printr-o miscare de lungire, pozitia fiind mentinuta timp de mai multe secunde. In acest moment fibrele noastre “vor intelege” ca le relaxam, ceea ce corespunde partii finale a antrenamentului.
Trebuie sa luam in considerare faptul ca suntem la inceputul sedintei de pregatire, ca musculatura noastra va executa foarte multe procese de scurtare-intindere specifice diferitelor actiuni si situatii intalnite. Acestea sunt cele mai frecvente actiuni ale fibrelor musculare, cunoscute drept contractii concentrice.
Cercetatorii americani de la N.S.C.A (National Strength and Conditioning Association) au demonstrat faptul ca streching-ul static, facut la inceputul antrenamentului, diminueaza producerea fortei cu pana la 20% si chiar mareste riscul aparitiei accidentarilor, asta in ciuda faptului ca multi fac aceste exercitii dorind sa previna tocmai acest lucru.

STRECHINGUL DINAMIC

incalzire 1

Este putin mai diferit. Toate antrenamentele trebuie sa inceapa cu miscari dinamice, dar lente si controlate, iar apoi gradat sa se mareasca viteza. Daca ar fi sa descriem modul de executie al exercitiilor atunci acesta ar fi ca un proces repetat de “invingere-cedare”, izoland corect zona pe care ne concentram.
Beneficiul cel mai important al streching-ului dinamic este, pe langa imbunatatirea circulatiei sangvine in muschii efectori, marirea gradului de conştientizare a sistemului nervos.

Miscarile asociate cu Streching-ul Dinamic:
Exercitiile de mobilitate executate dinamic, variante de sarituri, alergari si deplasari in diferite directii.

CONCLUZIE! Lucrati dinamic la inceput antrenamentelor si incheiati fiecare sedinta de pregatire cu streching static !

Un articol de Frank Kuhn-preparator fizic HC ODORHEIU SECUIESC si Adrian Vasile- preparator fizic CSM BUCURESTI, FRH (loturi masculine)

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY