ACCIDENTARILE – CEL MAI MARE INAMIC

0
3715

Scopul acestui articol este de a arata cele mai mari riscuri la care se supun jucatorii de handbal, dar si de a oferi solutii pentru a micsora numarul si severitatii accidentarilor. Cu totii ne dorim ca sportivii sa performeze cat mai mult, cat mai bine, sa fie in fiecare zi apti sa raspunda tuturor solicitarilor din antrenament si competitie.

Oare pregatim sportivii suficient de bine incat sa avem aceste asteptari? Sa prezentam niste date pe care le ofera EHF cu sprijinul safetyinsports.eu:

-in procesul de antrenament la fiecare 1000 ore se produc in jur de 2 accidentari.
-in competitie incidenta accidentarilor este de 10 ori mai mare. Aici variabilele sunt varsta, sexul, istoricul medical al sportivilor si nivelul la care acestia performeaza.
-in timpul unui sezon se petrec in jur de 320.000 de accidentari.Costurile medicale anuale estimate sunt de 400.000.000 euro! Jumatate din aceasta suma reprezinta accidentarile la nivelul articulatiei genunchiului !!! Mai mult, 80% din acestea apar in urma unor actiuni NON-CONTACT!!!

accidentari 2

 

 

Sa ne referim si la ce se intampla la nivel mondial!

In 2013, cercetatorii din U.S.A.,liderul mondial in materie de pregatire fizica, au prezentat urmatoarele date:

accidentari 6

De la jucatori la antrenori si mai ales la public, toti ne dorim sa vedem in competitii jucatorii preferati. Antrenorii vor dori tot timpul ca antrenamentele sa fie tot mai intense, iar jucatorii sa raspunda cat mai eficient la toate solicitarile. Tocmai din aceste motive o periodizarea corecta a antrenamentelor este esentiala. Care ar fi pasii periodizarii?

accidentari 7

Cand ne referim la prevenirea accidentarilor, etapa STABILIZARII este cea mai importanta si reprezinta “BAZA” etapelor urmatoare. In literatura de specialitate aceasta mai este cunoscuta si ca faza de Adaptare Anatomica (Tudor Bompa).

Principalele obiective ale acestei etape sunt cresterea oxidativa a fibrelor musculare de contractie lenta, consolidarea tendoanelor, ligamentelor si articulatiilor. Toate acestea sunt realizabile printr-un volum mare de antrenament, o executie lenta si controlata a exercitiilor si o intensitate scazuta.

Relatia intre forta si mobilitate

Pentru a asigura o dezvoltare buna a fortei, exercitiile pe care le folosim trebuie cuprinda toate cele 3 moduri in care musculatura se contracta.
*Contractia concentrica este cea in care fibra musculara se afla intr-un proces dinamic de scurtare in timp ce produce forta. Exemplu: sariturile, miscarea de ridicare a greutatilor,etc.
*Contractia excentrica este cea in care musculatura se afla intr-un proces de intindere in timp ce asupra musculaturii se aplica o forta mai mare decat acesta poate sa genereze. Exemplu: portarii supun zona posterioara a coapsei la astfel de contractii prin fandari sau la ridicarea piciorului in lateral/sus.
*Contractia izometrica este cea in care tensiunea aplica musculaturii este constanta. Exemplu: pivotii in timp ce executa un blocaj sau paravan.
Pe parcursul unui campionatul corpul acumuleaza multa oboseala, iar mobilitatea este cea care sufera cel mai mult. Scaderea mobilitatii da startul unor inlantuiri vicioase de detalii. Diminuarea mobilitatii inseamna ca sportivul nu mai poate sa execute exercitiile in cea mai buna forma -> grupele musculare implicate in exercitiul respectiv nu vor mai lucra optim -> castigurile din antrenament nu vor mai fi cele dorite -> risc crescut de accidentare!
Pe de alta parte o mobilitate mult prea buna este semnul unui tonus muscular slab.

De ce sa integram exercitii executate in zona de instabilitate?
Balansul,proprioceptia, controlul neuromuscular

Balansul este necesar pentru miscare. Inabilitatea unui sportiv de a-si pastra balansul duce la timpi morti in producerea fortei, limitand astfel performanta.
In handbal intalnim diferite situatii in care sportivii aterizeaza pe ambele sau pe un singur picior,jenati sau nu, schimba brusc directia de deplasare sau aluneca pe suprafata de joc in timpul unei astfel de actiuni.
Acestea sunt si momentele care duc cel mai frecvent la accidentari,cele mai expuse articulatii fiind ale gleznei si ale genunchiului.

accidentari 3

accidentari 4

Cunoscand aceste aspecte trebuie sa ne antrenam musculatura sa reziste in aceste unghiuri periculoase.

Controlul neuromuscular este incercarea creierului de a invata corpul sa aiba control constient in diferite miscari la care acesta este supus. Acesta este strans legat de balans sau de proprioceptie. Mai mult, se refera si la una din cele mai importante trasaturi pe care fiecare jucator trebuie sa si-o insuseasca si anume constientizarea pozitiei corpului.

Materiale de lucru: fitball, bosu, platforme din burete, trambuline, , benzi elastice, inele elastice, scarite de coordonare, placi pentru balans, exercitii facute cu greutatea propriului corp.
Dozare: 15 repetari sau 1’ pentru exercitiile de echilibru.

accidentari 5

Antrenati-va permanent, constient si inteligent!

Un articol de Frank Kuhn-preparator fizic HC ODORHEIU SECUIESC si Adrian Vasile- preparator fizic CSA STEAUA BUCURESTI, FRH (loturi masculine)

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY